March 10, 2011

MOOD SEDIH: Maafkan mama.....


mood sedih pagi ni....n3 segera sbb x tahu nak citer dgn siapa...klu di pendam semakin pedih rasanya hati ini.....dari td aku buat keje rasa x tenteram......

pagi ni aku agak kelam kabut sikit m'uruskan anak2....ntah kenapa firas x lena tido dari pukul 4 pagi td...lelap pun sekejap2 je..bagi susu x nak...bagi air masak pun x nak....sampai lah kakak2 nak ke sekolah pagi td mata dia bulat jer....

dan pecah rekod juga lah arini sebab firas mandi lbh awal dr kakak2nya...pukul 7 pagi aku dah mandikan dia...sbb dah x tau nak buat mcmana nak bagi dia lena....

jadinya...bila firas x tido mmg t'kejar2 lah aku nak siapkan bekal n mandikan mya/fiqa....mulanya semuanya ok....sampailah dah nak dekat pukul 7.45 pg tadi aku panggil mya/fiqa pakai kasut sbb bas akan sampai x lama lagi....2-3 kali aku panggil damya tp dia x muncul2...aku tanya fiqa "mana kakak??" dia kata x tau....aku cari2, rupanya dia menyorok kat belakang sofa.......hurmmmmm....

masa tgh pakaikan stokin damya aku perasan baju n seluar dia (arini dia org pakai baju PJ) ada kaler hijau sana sini...aku tanya dia "kakak main apa ni??? hijau sana sini kat baju???" dia diam ajer....aku tgk kat dalam genggaman tangan dia ada kaler pensil warna hijau yg dah tumpul n basah... " td kat belakang sofa kakak gigit2 kaler ni ker???" x jawab apa2 pun terus dia menangis "kakak x nak kene marah...kakak nak suruh mama korek tapi mama x dgr....." (ntah bila dia ckp suruh asah kaler tu..aku mmg btl2 x perasan,mungkin sbb t'kejar2 siapkan dia org tadi...) pastu aku tgk kuku dia hampir semua dah jadi kaler hijau......aduhhhhhh...sabar je lah....

"kakak ni...lain kali jgn lah buat mcm ni??? tgk ni kuku dah jd kaler hijau...klu teacher tanya nnti mcmana???" masa tu aku tgk jam dah nak dekat pukul 8 mean anytime bas akan sampai...mmg x sempat lah nak basuh semua kuku2 dia tu....masa aku sebut perkataan "teacher" tu makin kuat lah dia menangis n dok ulang2 ayat "mama x dgr kakak dah suruh korek kaler tu...."

" betul mama x dgr...tp jgn lah di gigit2 kaler tu...nasib baik x gigi pun jadi kaler hijau....." x lama lps tu bas pun sampai....aku panggil2 dia x keluar...aku jerit lagi sbb aku dah dok kat luar pegang payung (pagi td hujan kat sini) tp dia blh jawab "kejap lah maaaa......" iskh3!!! bas dah depan umah nih.......hurmmm...aku apa lagi mmg marah lah kat dia....( x yah lah aku tulis apa yg aku bebel pagi td...)

masa nak naik bas..kakak sempat ckp " kakak minta maaf mama...kakak janji x buat lagi..kakak x nak kene marah...." dgn muka yg sgt2 sedih & mata berkaca........dan masa tu juga lah tetiba hati ni jadi sebak & airmata dah x blh nak tahan2 lagi.....

masa kakak lambai tangan dari dalam bas aku rasa mcm nak suruh driver bas tu b'henti n aku nak peluk kakak kuat2..............

maafkan mama kakak............x dapat aku bayangkan mcmana hati dia pagi ni masa kat sekolah.....

mama sayang kakak....

p/s: airmata ini masih laju mengalir waktu aku menaip n3 ini.....x sabar nak tunggu kakak balik sekolah...


20 cerita dari hati:

ibu qaleesya said... Reply To This Comment

alamak.. sya pun turut sedih sama..
tak pe lah kak.. marah sebab sayang.

Kakzakie said... Reply To This Comment

Ila, inilah bila dah jadi mama baru kita tahu begitulah emak kita dulu. Siapa yg tak sayang anak. Mya masih terlalu kecil utk memahami tapi dia tahu hati mamanya terguris sebeb itu dia mohon maaf dan dari tindakan itu juga kita sebagai mamanya pula tersentuh. Sayu pulak...

JaJa'Z said... Reply To This Comment

emmm...tiba2 hati ni jd sebak..emmmm... :( takpe lah..maybe kakak paham..dan dia pun dah minta maaf..dia balik kang akak peluk la dia, cium la dia yek....

Lelord said... Reply To This Comment

cian mya...aku pun is x tahan kalau dgr najlaa ckp "mama jgn la marah jaja".... elok aku tgh marah jadi sebak

Sha@Mama Tina said... Reply To This Comment

la..yang membaca pun faham mcm mana terkejar2nya ko dgn 3 org anak kat umah is. Kadang2 memang tension sampai hujung kepala dah. Rilex la..

Mungkin dia betul2 cakap tapi ko yang tak dengar. so jalan pintas dia buat la camtu. konon2 takmo susahkan ko..

walaupun dia kecik, kang dia balik mintak maaf mcm kita sesama org beso..kata lah ko sayang sangat kat dia..dia akan faham. dia kan anak yang bijak..

Rilex la..itu asam garam hidup seorang mak kan.. :)

Dda Ly said... Reply To This Comment

alalalaaaa siannye die...takpe mama, jgn down sampai seharian ye? lenkali kite bg perhatian lebih sket kt budak2..huhu saye ni kalau ikutkan dah berkoyan rase menyesal sbb selalu marah anak2..

meh ke rumah..
~kekasih hati chinta jiwa~
keep in touch ye..♥♥♥

akiratoriza said... Reply To This Comment

sedih kak sy bc citer nih.. naluri keibuan memang mudah tersentuh bila bc/dgr citer mcm ni..

shah-kayrul said... Reply To This Comment

kesiannya..kita pun kekadang meradang gak bila kita cakap anak tak dengar tapi bila diorg mula menangis, masa nie naluri keibuaan tersentuh sangat

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

kak lieya, maybe sebab kak kepenatan jaga firas yang dok meragam...

kak.....sedih hati ini, meruntum jiwa ini if ayu pun kalau terkuat volume marahkan umai...

kadangkala.kita tak perasan..tapi ketahuilah...sesungguhnya, kak long akan menjadi wanita yang setegas mu...
percayalah..
jangan tertekan yer kak..ayu tau kak long pun menyesali perbuatanya

Mamamya said... Reply To This Comment

ibu qaleesya...

terima kasih kerana memahami....:D

Mamamya said... Reply To This Comment

kak zakie...

kdg2 kesabaran ini t'uji dgn kerenah n ragam anak2..tp mmg begitulah lumrahnya menjadi mama kan kak...sabar itu perlu sentiasa ada dalam diri....

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja..

balik sekolah semalam dia dah lupa semua tu...dia kembali ceria spt sedia kala...akak pun awal2 dah asahkan kaler yg dia gigit2 tue...:D

Mamamya said... Reply To This Comment

lelord...

kdg2 mmg geram dgn anak2 ni...time kita nak cpt ada2 ajer permintaan dia...tp bila dah marah anak2 aku pulak yg menangis.....:(

Mamamya said... Reply To This Comment

along...

terima kasih kerana memahami situasi aku ketika ini...uhuhuhu...mmg kelam kabut klu pagi firas dah bgn awal2....byk benda nak kene settlekan...

Mamamya said... Reply To This Comment

Dda ly....

x la sedih seharian smlm...lps post n3 ni dah rasa lega juga....lumrahnya menjadi ibu mmg begini kan...marah2 kemudian kita menyesal pulak...tp tujuan marah anak2 utk kita beri pengajaran n kesedaran.....

Mamamya said... Reply To This Comment

akira...

mmg sedih sgt2 semalam...tp arini dah ok.... :D

Mamamya said... Reply To This Comment

shah-kayrul...

naluri seorg ibu mmg mcm tu kan...cpt panas n cepat juga sejuknya.... :)

Mamamya said... Reply To This Comment

ayu...

terima kasih kerana memahami....:)

My Bloggie ! said... Reply To This Comment

hehehehe damya2. comel pn ye. sedih pn ye jugak.. adoiii kak long lepasni kene more concern even simple things pun kene amik berat k :)) btw. u're great mama

Mamamya said... Reply To This Comment

cu manis...

mmg comeiii...:D tp kdg2 ssh nak memenuhi permintaan smua anak2 dalam 1 masa...

thanks dear!!