March 15, 2011

Sticky Caramel Chicken Wings

wahhh...mlm2 tayang gambar kepak ayam la pulak ea...sajer je ni,dok godek2 folder td t'jumpa lak gambar ni...masa ambik gmbr aritu kemain nak publish cepat2,tp dok t'kejar sana sini (ntah apa yg dikejar..???) t'tinggal plak gambar ni kat celah2 gambar si firas (byk beno ngambik gmbr si kmdo jr. tue....), aku masak kepak ayam ni minggu lps masa adik a.k.a pak teh ada kat sini....sodap tau...licin kita org makan....ratah gitew je pun sodappppppp....

psssstttttt...en.suami pun kata sedap... :D suka bila tgk dia makan penuh selera..... ^___^

aku ambik resepi dari kak ayu...tp yg kak ayu buat lagi nampak menyelerakan....x caya??? korang blh klik SINI....aku 1st time tgk pun dah t'liur..uhuhuhuhu....

meh layan resepi plak.....

sumber: http://curlybabesatisfaction.blogspot.com/2011/01/sticky-caramel-chicken-wings.html

Bahan-bahan ( 24 keping )

  • 12 keping kepak ayam (belah dua jadi 24)-(12 chicken wings cut 2 so 24)
  • 2 sudu besar minyak masak-(2 tbsp vegetable oil)
  • 3 ulas bawang putih - diketuk dengan kulitnya sekali (tak perlu kupas)-(3 garlics crushed)
  • 1 sudu besar halia dicincang-(1 tbsp minced ginger)
  • 1 sudu besar sos ikan-(1 tbsp fish sauce)
  • 1 sudu besar kicap-(1 tbsp soy sauce)
  • 1 sudu besar sos cili-(1 tbsp chilli sauce)
  • 1/4 cawan (60ml) madu-(Ayu gunakan dalam 7-8 sudu besar)-(1/4 cup honey(60ml) -(Ayu used about 7-8 tbsp)

Cara-cara

  1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih, halia dan chicken wings, kacau dan goreng selama 5 minit.-(Heat oil in a wok. Add in garlic, ginger and chicken wings, stir and fried for 5 minutes.)
  2. Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap, kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua wings masak dan browned (bersalut dengan sos).-(Add in all the sauces and honey, stir a bit and cover lid. Stir occasionally for 15 minutes or till all the wings are cooked and browned(covered with sauce)
  3. NOTA : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jangan takut bila tengok sos macam hangit towards the end. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada wings ia akan jadi sticky dan caramelized macam barbecue chicken. Sedap sangat! -(NOTE:- When you added honey, the sauces would bubbles up. Do not be alarmed when see the sauce almost burnt towards the end. When the wings have been covered with the sauces it would become sticky and caramelized like BBQ chicken.)
thanks kak ayu...mmg terbaek lah..... :D


10 cerita dari hati:

JaJa'Z said... Reply To This Comment

jaja pun tak mampu nak kata apa....hehehheh

Kasawari said... Reply To This Comment

12 kepak ayam dibelah dua menjadi 24 keping.. berapakah ekor ayam yang digunakan.. hehe

Ayu said... Reply To This Comment

Assalam lia,
wah dah jadi dah ayam sticky ni ya..
dah ramai juga yang cuba..tapi berbagai2 versi..alahai recipe pun orang punya lia..akak cuma panjang2kan recipenya aje..thanks sudi cuba ya..

dieya said... Reply To This Comment

senyum.. tak perlu kata apa2.. hahaha

kalu makan char koay tiow gerak khas dgn udang galah import dari kuantan.. pastu ratah chicken wings.. pastu kunyah udang celup tepung.. uihhh sodap tu!

sila masuk menu vlog edisi mamamya ok!

JaJa'Z said... Reply To This Comment

dieya: ada yang tertinggal la...sudu sekali paella,pastu kunyah nachos...last2 pengsannnn..hahahha

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja..

uhuhu...sedih tau....asyik tayang udang dia jer...sob..sob...sob..so.....

Mamamya said... Reply To This Comment

kasawari...

owhhh...sudah tentulah 6 ekor...^___^ pandai x saya??? ngeeeee.............

Mamamya said... Reply To This Comment

kak ayu...

sama2 n terima kasih kak sbb kongsi ilmu...:D lain kali lia nak ikut cadangan akak utk letak black papper sikit supaya dapar rasa pedas2...mesti lagik sedap kan kak....

Mamamya said... Reply To This Comment

dieya...

wahhh...b'lawan2 menu nih...klu btl dapat digabungkan mmg best giler kan...makan sampai pengsan...ehehehehee...

alamak...cukuplah sekali masuk vblog....:D

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja...

fuhhhhh...b'peluh2 makan klu menu cenggini...:D ye..ye..jer korang ni tau....