March 22, 2011

Laksa Penang


seperti yg aku uar2kan semalam....aku nak buat laksa penang..w'pun cuaca kat luar tu mmg sejuk n suram....
klu ikutkan.....aku suka makan laksa ni masa cuaca panas,rasa segar jer klu dapat m'hirup kuah laksa penang....tp tekak org demam n selsema ni terasa nak makan yg masam2+ pedas2 plak....(w'pun tekak perit...bedal je lahhhh)

aku sbnrnya dah biasa buat laksa penang ni....tp pagi td sajer aku m'google mencari resepi laksa penang...saje lah nak menengok kelainan dari yg selalu aku buat,mmg ada byk variasi...tp asasnya ttp sama...ada yg letak serai & lengkuas....ada yg letak belacan & otak udang.....tp kali ni aku ikut versi kak wana....lain dari yg selalu aku buat sbb ada tambahan lengkuas n serai dalam kuah & aku tambah sambal belacan (tekak melayu kan...nak yg pedas sajer...) sebenarnya kuah tu mmg aku buat x pedas supaya anak2 blh makan....

jom kita layan resepi plak...

sumber: Potret Kasih @ Kak Wana

Bahan-bahan
1 kg laksa basah – saya guna laksa kering yng direndam kemudian celur hingga lembut
2 liter air
1 kg ikan kembung (lia guna ikan selayang)
6 keping asam gelugur
Seikat daun kesum
2 hiris lengkuas
1 batang serai di titik
1 kuntum bunga kantan di potong kecil
2 sudu besar pes udang – tak de stok! so saya ganti ngan 2 inci belacan (lia pun sama...)
2 sudu teh serbuk perasa jika suka
garam secukup rasa

Bahan Kisar
3 ulas bawang merah – saya tambah dengan 2 labu bawang besar
4 tangkai cili api
4 tangkai cili merah
(kisar dengan sedikit air rebusan hingga halus)

Bahan Sampingan

4 batang kacang panjang dihiris halus (lia tambah)
1 potong nenas di hiris – tak letak (lia pun x letak)
1 biji timun di potong nipis dan memanjang
2 tangkai cili merah di hiris
1 ulas bawang merah di hris – saya letak lebih
6 tangkai daun pudina – saya ganti dengan daun salad ( x letak...xder stok..)
1 sudu petis udang jika suka (x letak)
Sedikit hirisan bunga kantan
4 biji limau kasturi di belah dua

Cara-cara :
1. Didihkan separuh air dan rebus ikan hingga masak. Angkat dan buang tulang ikan, kemudian siat isi ikan kecil2. (saya kisar je isi ikan… )
2. Tapis air rebusan ikan, satukan dengan lebihan air dan bahan kisar, masukkan isi ikan, asam gelugur, daun kesum, lengkuas, serai dan bunga kantan.
3. Kemudian masukkan pes udang, serbuk perasa dan garam secukupnya. Biarkan mendidih seketika.
4. Hidangkan bersama laksa dan bahan sampingan.




SELAMAT MENCUBA.................



11 cerita dari hati:

JaJa'Z said... Reply To This Comment

jaja punya stail makan laksa..hanya nak telor ngan timun jek..yang lain2 takmoo..kalau bawang2, kacang pjg mcm akak boh tu..dengan segala daun2 tu..memang jaja tolak ke tepi jek..mengganggu proses nak makan..hehhehe pastu kalau makan laksa mesti kena ada kicap..kalau takde kicap..rasa mcm tak lengkap jek..

wahida said... Reply To This Comment

aku malas nak belajar buat laksa ni sbb hubby aku x mkn laksa langsung...huhu...

aku nak jadi jiran sebelah umah ko, sbb ko rajin masak...pastu nak mintak sikit apa yg ko masak..kehkehkeh...

mamalieyna said... Reply To This Comment

wat penang betul ada letak lengkuas n serai eh..eina sllu buat tu laksa kedah la eh..tak letak suma tu..hehe..

Citarasa Rinduan said... Reply To This Comment

kak lieya..
mai sini post ke sungai sayong,..hehhe

sibuk2 layan firas ada jer yang dimasakkan...kak mmg rajin

Lelord said... Reply To This Comment

saya suka laksa johor ekekkeke

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja..

huhuhu...klu akak plak mmg dah macm kebun sayur...ngeeee..semua ulam nak letak..:D nak awet muda dik..ekekekeke....

letak kicap??? sedap ke jaja....? x penah plak akak tau ada org makan laksa dgn kicap..klu otak udang tu penah dgr jugalah....:D

Mamamya said... Reply To This Comment

wahida...

lorrrr...laki aku suka sbb tu rajin buat...ngeeeee

ko nak jadik jiran aku...come..come...nnti ari2 aku buatkan cheese kek utk ko yerk...:D

Mamamya said... Reply To This Comment

iena...

lia pun x pasti la iena...ini pun 1st time buat letak lengkuas n serai kat dlm kuahnya..biasanya lia x letak pun...:D tp ok juga lah rasanya x byk beza sgt pun....

Mamamya said... Reply To This Comment

ayu...

alahai...meh dtg sini je lah ayu..ada 1/2 periuk lagi tu kuahnya....:D

t'ingin nak makan la ayu..kene la buat sendiri....:)

Mamamya said... Reply To This Comment

lelord...

semua laksa aku suka uhuhuhuhu............

Wana Yusuf said... Reply To This Comment

salam lia.....
Baru berkesempatan nak singgah sini... bestkan lia dapat makan laksa air tangan sendiri... akak kalau laksa penang ni 2,3 mangkuk pun tak cukup... paling sedap kalau letak paste udang!! ermm org lalu depan pun tak pandang!!