April 16, 2011

SERIMUKA DURIAN

taraaaa...inilah hasilnya kuih serimuka durian...mmg sedap!! terima kasih yer kak yatie sbb b'kongsi ilmu ^___^ kuih ni pada citarasa aku mmg sedang2 elok jer..x manis sgt...tp kan kak...lia 'derhaka' sikit kat resepi akak nih...uhuhuhu....ala bukan derhaka byk pun sikiiiiiiit jer.....kuantiti isi durian tu klu ikut resepi asal 1 cawan tp lia letak 1 1/2 cawan sbb nak bagi perabis semua stok durian yg ada.....^___^ jgn marah ea kak yatie...lia dah simpan 1/2 loyang ni utk kak yatie...heheheheh....

aku setuju sgt dgn kata2 kak yatie...bila makan kuih serimuka ni rasa macam makan serawa durian plak...sebab gandingannya dengan pulut juga kan....x rugi klu korang mencuba...

klu korang nak tau aku mmg penggemar tegar "pulut".....sebutlah apa juga kuih muih yg ada kaitan dgn pulut mmg aku suka sgt2....x kira lah pulut putih @ hitam..dua2 aku suka...

alhamdulillah dah habis stok durian kat umah ni....klu x tiap kali buka peti ais jer semerbak bau durian...walaupun aku dah masukkan durian tu kat dalam bekas kedap udara baunya ttp keluar, naik pening kepala dibuatnya....tu yg m'cari2 idea nak buat apa dgn durian yg ada nie...

dan inilah hasilnya...mmg x mengecewakan....^___^ apalagi kan..spt biasalah kita share2 resepi....


Bahan Lapisan Bawah (loyang 10 inci)
  • 2 cawan pulut
  • 2 cawan santan cair
  • 1 sudu kecil minyak
  • sedikit garam
Cara-Caranya
  1. Cuci pulut dan rendamkan dlm 4 jam.
  2. Masukkan pulut ke dlm loyang yg telah di alas plastik dan tuangkan santan cair yg bercampur sedikit garam. Tambahkan sedikit minyak dan kukus selama 30 minit.
  3. ** Sementara menunggu bahagian bawah/pulut masak, kita bolehlah menyediakan bahan2 utk lapisan atas.
  4. Setelah masak, angkat dan tekan2kan sehingga padat.
  5. Masukkan ke dlm kukusan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.
Bahan Lapisan Atas
  • 3 cawan santan
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 biji telur
  • 1 cawan isi durian
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung tepung kastard
  • 1/4 cawan tepung beras
  • 1 s/k garam
Cara-Caranya
  1. Satukan santan, gula, telur dan isi durian ke dalam blender dan kisarkan.
  2. Masukkan tepung gandum, tepung kastard dan garam.... kisar lagi.(kalau blender tak muat, blend separuh2..)
  3. Masukkan ke dlm periuk dan kacau sehingga sebati. Tambahkan sedikit pewarna kuning.
  4. Masak sebentar bahan lapisan atas sehingga naik wap dlm 10 minit dan sentiasalah di kacau guna whisk sehingga adunan menjadi seakan2 susu pekat.
  5. Tuangkan adunan keatas pulut dan kukus lagi selama 20 minit dengan api sederhana.
  6. Bila kuih sudah masak, angkat dan sejukkan. Bila dah sejuk, barulah dipotong dngn menggunakan pisau plastik dan hidangkan.
**Guna 2 biji kelapa, asingkan santan pekat dan santan cair. Kalau guna santan kotak 200ml setiap satu, gunakan 2 kotak. 100ml santan pekat dan selebihnya air utk kuantiti santan cair. 300ml santan pekat dan selebihnya air utk adunan santan pekat. Selamat mencuba.

~ konon2 nak ikut macam kak yatie....tgk dia punya comel jer b'bentuk bunga...aku plak bentuk mcm cupcakes...besar gabaqq la pulak...!! kikikikiki.....x per lah 'saya budak baru belajar'...^____^. owhhhh...lupa nak b'tau...kuih serimuka durian ni adalah hasil pertama menggunakan pengukus yg en.suami belikan masa dia pi out-station aritu... :D ~


11 cerita dari hati:

Nur Hawa Mohd Zin said... Reply To This Comment

waduh...waduh kak..sedap ni

Lelord said... Reply To This Comment

x suka seri muka, aku akan amik yg kaler ijo jek...eri jek suke

x suke pulut tp suka pulut kuning ngan kari arrr tetiba nak mkn lak huhuhu camne nak kukus ni

JaJa'Z said... Reply To This Comment

wah2..daj merasmi pengukus baru yek..bebudak tu suka tak makan kuih ni?

atie @ ejay said... Reply To This Comment

sedapnya... hehe tringin nak buat, konfem atie aje yg makannya

dieya said... Reply To This Comment

amboi3.. sejak ada pengukus saiz XXXL ni asyik dok buat benda kukus2 je yek!
bleh kukus udang galah beso lengan dari kuantan?

Mamamya said... Reply To This Comment

awe...

sedap awe...ada lagi ni..mai la dtg sini..:D

Mamamya said... Reply To This Comment

lelord...

huhuhuhuhu...lain org lain citarasa...:D

try arr carik pengukus yg comel2 kat qatar nun....agak2 ada jual x yer?

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja...

hehehehe...udah selamat di rasmikan malam td...konon2nya nak masak siakap stim...dah beli pun ikannya tetiba rasa malas plak...bawa je pi kedai depan suruh tukang masak "masak 3 rasa"....uhuhuhu....selamat...x payah tuan amba b'pencak silat kat dapur...

budak2 ni jaja...buatlah makanan apa pun mmg dia org akan makan...senang dia org ni...mcm baba dia juga...x cerewet sgt bab makan2....

Mamamya said... Reply To This Comment

atie...

klu t'ingin buat 1/2 adunan jer tie...sbb klu ikut sukatan yg asal ni akan dpt byk sgt2...klu atie sorang yg makan mengah lah nak perabis....

Mamamya said... Reply To This Comment

dieya....

wiknk2...baru sekali je ni rasmikan pengukus...blm ada projek baru lagi w'pun dah lbh 10 resepi kukus mengukus akak print....hehehehe....

bapak udang galah pun blh masuk ni dieya...tunggu org dari kuantan jer mai dtg hantaq udang....:D

Yatie said... Reply To This Comment

Assalamualaikum Mamanya,
Sorry akak lambat sampailah...tak dptlah rasa yg setengah loyang tu...ruginyaaaaa..tahniah Lia menjadi dngn jayanya serimuka durian tu...suka akak melihatnya..cantik..