April 25, 2011

yang penting asasnya harus ada.....

sejak dari dok kat kuarters dulu aku suka tanam pokok2 yg pada aku asas pd segala masakkan....aku kan rajin masak...ceh....ye..ye..ye..orrrr jer rajin kan.....^____^

walaupun masa kat kuarters aku dok kat tingkat satu aku tanam pokok2 ni kat dalam pasu.....pastu bila dok kat umah sewa,kebetulan kami dapat sewa umah semi D jadi kawasan tanah mmg luas....makin seronok lah bercucuk tanam...

dan sekarang dapat plak umah corner lot....lagi best berkebun.....sajer nak share dgn kawan2 pokok2 yg ada kat umah ni....ada sebahagiannya aku still tanam kat pasu sbb senang nak punggah bila pindah umah nnti...maklumlah kami akan sentiasa berpindah randah selagi en.suami x pencen....tp ada juga yg aku tanam kat tanah...klu pindah nnti aku cungkil lah semula...huhuhuhu...sayang tau pokok2 ni....byk kegunaan n jasanya......

~ ini pokok limau purut....aku tanam sejak aku dok kat melaka dulu...klu nak masak tomyam...siakap 3 rasa @ papdrik...daun ni lah yg akan digunakan...~

~ haaa...yg ni nmg sgt byk kegunaannya...klu buat nasi lemak...pengat...bubur kacang...air gula...kuih kegemaran ku..."serimuka"...mmg kene guna daun ni....tp kan sejak akhir2 ni aku tgk pokok ni mcm kene kulat putih2...x tahulah kenapa....~

~ ni plak pokok lada....MIL tanam masa jaga aku dalam pantang...alhamdulillah dah mengeluarkan hasil...blh la klu nak masak lemak cili api ker....x yah nak beli cili kan.....skrg kene jimat cermat...;D ~

~ ni lah hasilnya yg aku petik semalam dgn afiqah sblm dia pi sekolah...setakat nak bagi telinga berasap lepas ni....^____^ ~

~ ni daun kesum.....mula2nya aku tanam 2 batang je...itu pun lebih aku beli pokok kesum ni...lama2 aku tgk cam keluar akar...sesaja lah try tanam....ingatkan x blh hidup sbb biasanya pokok kesum tumbuh kat kawasan berair....tp alhamdulillah...blh hidup & gemukss kan.....x yah susah beli kesum lg klu nak buat laksa atau masak asam pedas.....;) sebelah tu ada pokok cekur....best klu buat masak pecal or kerabu....... org jawa selalu guna cekur ni tp org jawa panggil kencur....sapa org jawa angkat tangan......!!! ^____^ ~

~ ni plak pokok serai...baru aku trim 'rambutnya' yg dah menggerbang mcm hantu kak limah....soley..soley...soley...ngeeeeeee...x der maknanya....aku trim sbb nak memidahkan ambik serai ni...bila daunnya dah panjang ssh nak ambik...habis calar balar tangan n gatal2....ini serai kampung aku ambik kat umah MIL...w'pun saiznya kecit2 tp baunya lbh wangi dr serai yg byk dijual kat pasar tu....harap je gemuksss....tp baunya kurang wangi....~

~ ini pulak pokok kunyit+bayam kampung...sbnrnya aku tanam kunyit tp ntah mcmana blh muncul plak pokok bayam tu.....pokok kunyit ni paling veteran lah kiranya sbb aku tanam sejak 6 tahun yg lepas masa aku dok kat Kem Terendak,Melaka.dulu aku tanam kat pasu tp disebabkan pokoknya mcm dah x nak naik lagi...keding jer...en.suami tranfer ke tanah pulak...tp sygnya ttp x naik2 juga...kontot gitulah....mungkin sbb dah tua agaknya....tp blh gak guna time2 emergency nak masak rendang or rebus kerang/kupang... ~

~ sapa tau ini pokok apa....??? x kan x tau kottttt....inilah pokok kari...pun aku ambik dari umah MIL jugak....buat masa ni mmg tanam atas tanah tp en.suami kata andaikata kami pindah nnti pokok ni ttp kami akan bawa bersama....huuuhhuhuhuuu.....sedap ni klu buat kuih siput or maruku bubuh daun kari byk2....baru wangi...^___^ ~

ini sahajalah yg ada setakat ini.....dulu aku ada jugak tanam pokok ulam raja, sawi pak choy, kobis....tp ni dah lama x b'cucuk tanam....ingin juga tanam sayur2 tu semula....makan sayur yg kita tanam sendiri sbnrnya lebih sihat sbb x der racun n bebas dr bahan kimia...selain itu yg paling penting menjimatkan.....


18 cerita dari hati:

mamalieyna said... Reply To This Comment

waaa banyaknya tanaman, berguna2 semuanya..weeii..mulalah berangan nak umah ada tanah gini..hee~

cik dah ganu kiter said... Reply To This Comment

bagus2..x yah susah beli lagi kn...nnt tanam la uni kayu plk....

Kakzakie said... Reply To This Comment

Alhamdulillah berbudi pada tanah itulah hasilnya. Kakak tanam daun kesom tapi tak boleh membiak macam tu. Syok tengok pokok kesom yg gemok membiak....

Sha@Mama Tina said... Reply To This Comment

A'ah kan.. banyak tanaman ko is..geramnya tgk daun kesum ko tu..

dieya said... Reply To This Comment

wah petani moden gitu! sampai nak pindah pun nnt angkut pokok yek :-D

cili padi tu mengancam laa k lieya.. kalu makan ngan char koay tiow mamamya confirm masyuk!

Mamamya said... Reply To This Comment

iena...

tanah kat tepi parking kete kat umah iena tu blh tanam serai,kunyit n daun pandan....cuba lah....mana tau blh hidup..tp klu nak tanam kat tanah mcm tu kene rajin2 siram..sbb mungkin tanah dia keras sikit kan.....

Nur Hawa Mohd Zin said... Reply To This Comment
This comment has been removed by the author.
Nur Hawa Mohd Zin said... Reply To This Comment

gemok2 cili..mesti tangan sejuk ni berkebun menjadi :)

Mamamya said... Reply To This Comment

cik dah...

uhhuhuhu...nak tanak ubi kaya dah x cukup tempat lagi lah...klu ikutkan hati pokok pisang pun nak tanam....:D sbb suka guna daun pisang....^____^ tp apakan daya...umah org...klu umah sendiri mmg udah ku tanam segala mcm pokok2 buah2an....

Mamamya said... Reply To This Comment

kak zakie...

lia pun x sangka pokok kesum tu blh jadi gemuk mcm tu..w'pun daunnya x lebar2 mcm yg kat kedai tu...x blh lah guna utk masak asam pedas n laksa....:)

Mamamya said... Reply To This Comment

along...

ko pun byk tanam sayur kar nelakang umah kan.....tanam sikit je long...yg penting2 jer...

Mamamya said... Reply To This Comment

dieya...

hehehehe...sayang pokok2 tu klu nak di tinggal sbb mmg perlu n sentiasa diguna bila nak masak2......:D

tambah best lagik klu cili tu dibuat jeruk....mmg mantap!!!

Mamamya said... Reply To This Comment

awe...

pokok2 tu byk en.suami yg tanam....akak tplong2 siram jer....^___^

mimi jazman_MJ said... Reply To This Comment

macam mama saya.. sekarang.. kami ada pokok daun kari.. serai.. pokok limau kasturi.. pokok lengkuas.. pokok kunyit.. pokok pisang.. timun.. kangkung.. ubi kayu..

hehehe.. banyak kan?? semuanya sayur-sayuran je..

JaJa'Z said... Reply To This Comment

amboi2...ni betul2 berbudi pada tanah ni..habis segala inci tanah digunakan sebaiknya..jeles betul dengan umah yang ada tanah ni..kitorang yg takde tanah ni la terhegeh2 gak nak menanam..gebu2 tgk pokok akak..bagi baji taik kambing ke ni..hehheheh..

Mamamya said... Reply To This Comment

mimi...


wahhhh...sgt bagus lah..klu akak punya keluasan tanah yg maksimum mmg nak aje tanam mcm2 pokok sayur....:)

Mamamya said... Reply To This Comment

jaja...

alahai....sikit je ni jaja...pokok2 ni mmg selalu akak guna bila masak klu nak beli kat pasar ken kdg2 dia org jual seikat tu byk sgt...kita nak guna 2-3 helai jer...udahnya lama2 kering kat dalam peti ais....dr dulu akak mmg suka tanam sendiri pokok2 ni....

jaja punya tanaman apa citer yer? lama jaja x update kat blog....benih yg kak min bagi dulu....dah besar ke pokok2 yg jaja tanam tu???

wafiqa said... Reply To This Comment

bestnyer mamamya..sy pun suka tanam2 ni..tp skg dah pregnant, nak duduk mencangkung pun payah..berat sgt bdn ni..huhuh