April 17, 2010

BANANA BUTTER CAKE



Yuhuuu...minum ptg apa korang arini...?? aritu blk dr kampung jiran sebelah umah mak bg 1/2 tandan pisang kapas yg dah tua..blm masak lagik....masa dapat pisang ni dalam kepala dah bayangkan nak buat kek pisang..so,td aku tgk pisang nih dah masak n blh la aku transform dia jd kek..utk minum2 ptg nie... resepi biasa lah kan...apalagi geladah dapur Cikmat la...aku pun nak join jg dgn mr.ben tu...geledah dapur org..huhuhu...bukan nak curi periuk belanga or pinggan mangkuk antik Cikmat tu yer...tp nak curi ilmu masak2 dia tuh....cikmat...mohon izin c & p resepi tau....tp aku punyer ni layout x la cam cikmat punyer tu..molotop..!! aku punyer gmbaq cara org kg jer...lg 1 cikmat...dah jangkit plak penyakit "derhaka" tuh...ecehhh...memandai aku boh pisang atas tu...konon nak lg cantik b'seri...tp rupanyer jd cam x naik lak p'mukaan tuh sbb berat ada slice pisang tue...tp rasa ttp umphhh.....tq cikmat.....nak tgk kek & layout yg cantik klik sini ea...

layan resepi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji telur gred "A"
100 g gula halus
1/2 camca teh ovallate
120 g tepung protein rendah (mat belasah guna tepung gandum)*-aku pungg....
1/2 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak)
85 g mentega, dicairkan dan biar sejuk
120 g pisang embun#
1/4 camca teh soda bicarbonate#
Secubit garam#(#dilecek hingga hancur)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar gula halus dengan ovallate hingga rata. Masukkan kesemua telur dan putar hingga kembang dan pekat. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata.
  2. Masukkan pisang lecek, putar lagi dan akhir sekali masukkan mentega cari dan gaul rata menggunakan spatula.
  3. Isikan ke dalam acuan muffin 3/4 penuh dan bakar pada suhu 180C selama 25 minit atau hingga masak. Biar kek sejuk dan hias ikut kreativiti masing2. Jika menggunakan loaf tin atau tin bulat panjangkan masa membakar 20 - 25 minit lagi atau hingga masak......



0 cerita dari hati: