April 03, 2010

Botok Ikan Bondaku







ni 1 lagi resepi yg dah lama aku nak cuba....kebetulan masa mak dtg umah aritu dia dah bawa semua bahan2 ni dr kg...tinggal nak masak jer..selalu kita org klu nak botok2 ikan ni pi kat Restoran Batu Sawar kat Kota Tinggi tu...belakang plaza kota tinggi...sapa org kota tinggi mesti tau tmpt tuh....tp biasa la kan...namanyer pun makan kat kedai...sambal yg ada kat dalam botok2 ikan ni alahai...ciput jerrr.. so,bak kata cik anawaheed kalo nak byk buat sendirikkk...hehehe..btl x na? ramai2 kwn2 yg b'tanyer kan resepi botok2 ikan ni lps aku upload kt fb....so layan la resepi ni yer....

Bahan2 :

2 ekor ikan tenggiri (sederhana besar)
12 ulas bawang merah*
5 ulas bawang putih*
3 batang serai*
3 inci lengkuas*
2 inci halia*
2 inci kunyit*
20 tangkai lada kering*
6 camb kerisik
4camb serbuk kari ikan
Garam,gula & sebuk perasa

ulam2 (cth: pucuk ubi,pucuk betik,pucuk tenggek burung,daun beruas,ulam raja....etc)
daun pisang utk bungkus ikan lerrr....

(bahan2 yg b'tanda * blender hingga halus)

cara membuatnye :-)

1. Siang ikan & potong mengikut kesesuaian lebar daun pisang/mengikut citarasa.

2. Satukan bahan2 yg telah di blender dgn kerisik,garam,gula & serbuk perasa m'ikut selera..

3. Letakkan ulam2an pada lapisan paling bawah,letakkan sedikit bahan2 rempah
tadi..lapiskan dgn ikan..letak lg rempah & last sekali ulam2an..bungkus m'ikut
kreativiti...asalkan x t'keluar segala isi perut bungkusan tu hehehe....

4. Kukus lebih kurang 1/2jam atau sehingga ikan masak.....


**selain tenggiri ikan kembong pun sedap jg....

4 cerita dari hati:

Lelord said... Reply To This Comment

uiks cam best..aku x penah mkn ikan yd d'botok

Ismaliana Bt Sulaiman said... Reply To This Comment

ni botok tau...bukan botox...huhuhuhu best tau..try arrr..simple jer buatnyer...

Mat Gebu said... Reply To This Comment

Wowww....botox-botox..ini feberet saya ni, paling sedap selain ikan, ulam2 dia tu....ok, nanti saya try buat yeaa.....

Ismaliana Bt Sulaiman said... Reply To This Comment

ye ker cik mat? try la buat yer....sedapkan..lg banyak ulam2 tu lg best....anyway t.kasih yer sudi singgah sini.....