April 01, 2010

episod berkebunnnnn.....







my real farm...bukan farmville yg mcm kat facebook tuh..yg kat fb tu hanya angan2 or impian yg rasanyer x kan jadi kenyataan...huhu...mini farm ni baru lagik jer aku bina utk m'isi masa lapang...org kata klu kita stress tgk pokok2 ni sambil b'cerita blh m'legakan tekanan..x tau la aku kesahihannyer tp apa yg aku rasa skrg mmg sonok lah...lbh2 lagi bila hasil tanaman tu mengeluarkan hasil....tak sabar nak m'harvest....
pokok cili tu aku semai dari cili api yg aku beli kat Kipmart Kota Tinggi...korang (eh...ada ker org yg baca blog aku nih...) x per la...cili api ni biasanyer yg dlm peket semua kaler merah menyala tuh...x der 1 pun yg kaler ijo..pedasnyer mmg amat menyengat....org kata cili thai..
pokok cekur n limau purut tu pulak aku mmg dah lama tanam sejak kat umah Taman Widuri,Bachang...Melaka lagik...pokok limau purut tu aku beli kat MITC masa Hari Penternak n peladang Kebangsaan...s'bag RM5 jer...aku mmg p'gemar daun limau purut....sbb aku suka makan tomyam...paprik...klu masak lemak cili api n asam pedas pun aku letak gak daun limau purut ni....penambah aroma....penambat selero..hehhee
ni jap lagi dah janji dgn anak2 nak b'kebun lagik....kali ni nak semai benih kangkung,sawi n kacang botol.....jimat tau klu ada kebun sayur sndri....lagi pun blh juga mengeluarkan peluh....aku x blh nak pi gym mcm en.ben ashaari tu..(maaf yer en.ben..display nama x minta izin......) permata hatiku yg dua org tu mana aku nak tumpangkan....ari ni pun baba dia org x balik omah coz m'iringi Sultan Johor ke kluang sampai esok malam baru la nampak batang hidungnyer yg macung tu semula...haiiii...gitu ler kan...kawim 'mat perang' mmg sering di tinggal2kan...bak kata bidalan..."sayang isteri tinggal2kan....." tp bukanlah tinggal terus...aku memahami tugasnyer...(fuhhhh...ayat pujuk hati sndri...)









2 cerita dari hati:

mila.ibunajihah said... Reply To This Comment

salam kenal... sy pun suka gak menanam2 sayur ni, sy pun ada mini farm(lebih kecil dari mini) kat depan umah.haritu ada wat satu post pasal ni kat blog, alamatnya kena update balik ni pasal gardening. :)

Lynn said... Reply To This Comment

wahhh..best yer....ade tanam pokok2 yg susah dpt x?...mcm capsicium ker..ape2...